Mindfulness oefening “adem ontspannen”

Wherever you go, there you are.”  Confucius

Begrip. Aandacht. Alertheid. Waakzaamheid. Intelligentie. Zelfreflectie. Verbeeldingskracht. Geest. Opkomende creativiteit. Zelf herkenning. Ervaring. Innerlijke overtuiging. Inzicht. Introspectie. Persoonlijke identiteit. Vrije wil. Rationele beheersing. Dit zijn enkele filosofische, psychologische en wetenschappelijke speculaties over het menselijk bewust zijn.
Mindfulness is een vorm van bewuste aandacht. Men is bewust van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van moment tot moment maar reageert er niet op. Hieronder een omschrijving van een minfulness oefening. Je kunt het heel rustig hardop voorlezen. Om de tekst intenser te ervaren. Of je kunt zelf een opname van de tekst met een mobieltje maken. Zorg er dan voor dat je langzaam spreekt met een stem waar jij je goed bij voelt.
Een mindfulness oefening:
Ga rechtop zitten in een waardige houding. Sluit de ogen of houd ze geopend. Concentreer je op je ademhaling. Haal een paar keer diep adem. Wees je bewust van geluiden. Wees je bewust van gedachten. Neem gewaar wat zich aandient en laat het voor wat het is. Ontspan nu alle spieren in je gezicht. Laat je voorhoofd ontspannen en laat de ogen rondom je ogen ontspannen. Haal nog eens diep adem en ontspan je kaken. Gaap. Ontspan nu alle spieren in je nek. Haal nu heel diep adem en ontspan de spieren in je schouders. Trek ze op tot aan je oren en laat ze ontspannen afhangen. Doe dat nog eens: trek je schouders op, houd vast en laat ze dan naar de grond toe zakken, Adem diep in en uit en voel hoe je borstkas beweegt. Haal nog eens langzaam, terwijl je alle spieren in je handen en armen ontspant. Neem nu een moment uit het verleden in gedachte waar je blij van wordt of een persoon van wie je veel houdt. Iets of iemand waar je spontaan van gaat glimlachen. Voel hoe de spieren van je gezicht veranderen. Haal een paar keer diep adem en rek je dan eens uit. Strek je armen in de lucht en ontspan ze weer langzaam langs je lichaam. En blijf in stilte nog een minuut gewaar van je gevoel. Als je er aan toe bent beëindig dan deze oefening. En integreer het goede gevoel van de mindfulness oefening in je dagelijks leven.